国際交流プログラム

【日本に滞在中の留学生対象】在留期間更新申請について/Procedures for application for extension of period of stay

日本に滞在している留学生の在留期間の更新は、在留期限の3か月前から申請できます。申請確認後、書類を送りますので、早めに入管へ申請に行くようにしてください。

(1)大学への申請
以下2つの手続きをお願いいたします。
①グローバル教育センターへの申請

②在学証明書・成績証明書の発行
証明書自動発行機で発行してください。来校が難しい場合は、以下オンラインシステムより申請してください。
証明書オンライン申込システム
※卒業生用のシステムですが、在学生も利用できます。
※発行料、郵送料および手数料がかかります。
※法政大学入学前の新入生は申込不要です。

<注意事項>
・在学生用の証明書が選択肢にありませんので、 「和文・卒業証明書」を2通と入力し、
 連絡事項に「ビザ更新のため和文の 「在学証明書」「成績証明書」を1通ずつ」と入力してください。
・新入生が入学後すぐの春学期中に申請する場合は在学証明書のみを申請してください。
・非正規生(研修生等)は申込課程を修士とし、「和文・卒業証明書」を1通と入力し、連絡事項に「ビザ更新のため和文の 「在籍証明書」を1通」と入力してください。
・非正規生(研修生等)から正規生に進学した方
 【春学期に更新する場合】
 「和文・卒業証明書」を2通と入力し、連絡事項に「ビザ更新のため和文の 「在学証明書」、研修生時の「在籍証明書」を1通ずつ」と入力してください。
 【秋学期に更新する場合】
 「和文・卒業証明書」を3通と入力し、連絡事項に「ビザ更新のため和文の 「在学証明書」「成績証明書」、研修生時の「在籍証明書」を1通ずつ」と入力してください。

(2)入管への申請
上記(1)を申請後、入管へ提出する書類をメールでお送りしますので、ご自身で印刷し、以下の書類を持って入管に申請ください。
在留期間更新許可申請書 申請人用3枚 (記入例はこちら)
・在留期間更新許可申請書 所属機関用2枚(大学から送付)
・在学証明書  (入学前に申請する場合は、法政大学の入学許可通知書/入学許可書)
        (非正規生(研修生等)はビザ更新のための在籍証明書)
・成績証明書(新入生が入学前もしくは春学期中に申請する場合は不要)※1
資格外許可申請書 (記入例はこちら)
・在留カード
・パスポート
・学生証 (入学前に申請する場合は不要)
・履修登録科目通知書(履修登録画面からダウンロード可能)(法政大学入学前の新入生は不要)
・経費支弁書(預金残高がわかる通帳のコピーやスクリーンショット、収入証明書等。日本語か英語以外の場合は日本語訳を添付すること)

<状況に応じて提出する書類>
・前籍の学校(日本語学校等)の出席状況・成績および卒業したことが分かる書類
(法政大学入学前もしくは入学後初めて在留期間の更新をする方)
※母国の高校を卒業後、法政大学に直接入学した方は不要
・理由書(留級、休学したことがある方。大学および入管に提出)

在留カードの漢字氏名表記申出
 ※在留カードに漢字の名前表記を希望する場合は出入国在留管理局のHP
  確認して、更新申請と一緒に「漢字氏名表記申出」を提出してください。
  更新申請と一緒に申請する場合は手数料がかかりません。
  既に発行済みの在留カードに後から漢字表記を申請する場合は手数料が
  掛かりますのでご注意ください。

※1 非正規生から正規課程に進学した場合は、以下書類が必要です。
【春学期に更新する場合】
非正規生時の「在籍期間証明書」(成績証明書は不要)
【秋学期に更新する場合】
正規課程の「成績証明書」、非正規生時の「在籍期間証明書」

書類の発行にはお時間がかかりますので、ご了承ください。

★新しい在留カードを取得した方は、以下よりただちに提出してください。
 有効な在留カードが確認できない場合、奨学金等のご案内ができない可能性がありますので、必ずご提出ください。
 更新後の在留カード提出

★ご利用されている金融機関に以前の在留カードを登録している場合、登録の在留期限を過ぎると口座取引に制限がかかることがあります。(ゆうちょ、三井住友、みずほ、など)
ご利用の金融機関に新しい在留カード情報の登録について確認することをお勧めします。

You can apply for extension of your period of stay from 3 months before your current expiration date.

① At Hosei University
Please take the following 2 steps.
1st step:Fill out the form and submit to the Global Education Center online.
 Form for 1st step
2nd step:Apply for Certificate of student status/Academic achievement document.
Please issue it with an automatic certificate issuing machine. If it is difficult to come to the school, please apply from the online system below.

Form for 2nd step

Please apply them online (the system is for alumni, but you can use this system)
with points of attention as follows:
・This system is for graduates, but current students can also use it.
・A service fee will be charged to current students as well.
No application is required for new students before entering Hosei University.

<Notice>
・There is no choice for certificates of current students. So please request 2 copies of “Certificate of Graduation”, and write in comments as follows:
“Certificate of students status (in Japanese), and Academic achievement documents (in Japanese), 1 copy of each
・New students applying during the fall semester immediately after enrollment should apply for a Certificate of student status only.
・For non-regular students, please enter “one certificate of graduate (Japanese)” and enter “one certificate of student status (Japanese) for visa renewal” in the contact information.
・Those who have advanced from non-regular students to regular students
【If you are renewing your visa in the fall semester】
 Please enter “Graduation Certificate (2 copies・Japanese)” , and enter “Certificate of student status of regular student and non-regular student for visa renewal (1 copy each・Japanese) ” in the “Contact Information” field.
【If you are renewing your visa in the spring semester】
 Please enter “Graduation Certificate (3 copies・Japanese)” and enter “Certificate of student status and Academic achievement document of regular student and Certificate of students of non-regular student for visa renewal (1 copy each・Japanese) ” in the “Contact Information” field.

② At the Immigration Bureau
1. After you finish the above ① procedures, Hosei University will send necessary documents to you.
Please bring the following documents and apply for extension of your period of stay at the Immigration Bureau.
Application for Extension of Period of Stay (for applicant 3 sheets)
• Application for Extension of Period of Stay for organization 2 sheets (mailed from Hosei)
• Certificate of student status
  (If you apply before enrollment, Certificate of admission from Hosei University)
  (Certificate of enrollment for visa renewal for non-regular students)
• Academic achievement document
  (Not required for new students applying before admission or during the fall semester) ※1
Application for permission to engage in activity other than that permitted under the status of residence previously granted
• Residence card
• Passport
• Student Card Status (Not required if you apply for change of residence status before enrollment)
• Certificate of course registration
• Letter of financial support (A copy of the supporter’s bankbook or income proof can be substituted as a letter of financial support. If it is not written in either English or Japanese, attach the translation of the document.)

(Documents to be submitted depending on the situation)
•Certificate of enrollment and Certificate of Graduation at Japanese language school(In case that you apply for extension of period of stay for the first time at Hosei or before enrolling Hosei)
*Not required for those who directly enrolled in Hosei University after graduating from high school in their home country
•Statement of Reasons(In case that you have repeated a school year or have taken a leave of absence)*
*Please fill out the above Statement of Reasons and submit to both the Immigration Bureau and the Global Education Center

※1 The following documents are required for students who have entered a regular course of study from a non-degree student.
【To renew in the fall semester】
Certificate of student of non-regular student (Academic achievement document is not required)
【To renew in the spring semester】
Academic achievement document for regular student, Certificate of student for non-regular student

Please note that it may take a while before issuance of certificates/documents by Hosei University.
Thank you for your understanding.

★Upload the front and back of your new Residence Card after having received new one.
 Please be aware that we may not be able to provide you with information about scholarship, etc if we cannot confirm your valid residence card.
 Residence card application form

★ If your previous residence card is registered with your bank, the account transactions may be restricted after the previous period of stay. (Yucho Japan Post Office, Sumitomo Mitsui, Mizuho, etc.)
We recommend you to check your bank if you need to register your new residence card information.