国際交流プログラム

【日本に滞在中の留学生対象】在留資格「留学」への変更許可申請について/Procedures for application for a change of residence status (to "Students")

日本の大学で学ぶためには、基本的には在留資格「留学」を得る必要があります。
「家族滞在」「定住者」などの在留資格でも法政大学に入学することはできますが、奨学金や授業料減免といった留学生対象の各種補助制度は利用できませんのでご了承ください。
申請確認後、書類を送りますので、早めに入管へ申請に行くようにしてください。

(1)大学への申請
以下2つの手続きをお願いいたします。
①グローバル教育センターへの申請

②在学証明書の発行
証明書自動発行機で発行してください。来校が難しい場合は、以下オンラインシステムより申請してください。
証明書オンライン申込システム
※卒業生用のシステムですが、在学生も利用できます。
※発行料、郵送料および手数料がかかります。

<注意事項>
・在学生用の証明書が選択肢にありませんので、 「和文・卒業証明書」を1通と入力し、
 連絡事項に「在留資格変更のため和文の 「在学証明書」を1通」と入力してください。
・入学前に申請する場合は、法政大学の入学許可書。

(2)入管への申請
上記(1)を申請後、入管へ提出する書類をメールでお送りしますので、ご自身で印刷し、以下の書類を持って入管に申請ください。
在留資格変更許可申請書 申請人用3枚
・在留資格変更許可申請書 所属機関用2枚(大学から送付)
・在学証明書 (入学前に申請する場合は、法政大学の入学許可書)
・学生証 (入学前に申請する場合は不要)
資格外許可申請書 (記入例はこちら)
・在留カード
・パスポート
・国民健康保険証
・銀行の残高が分かるもの(通帳のコピー等)

書類の発行にはお時間がかかりますので、ご了承ください。

★新しい在留カードを取得した方は、以下よりただちに提出してください。
 有効な在留カードが確認できない場合、奨学金等のご案内ができない可能性がありますので、必ずご提出ください。
 更新後の在留カード提出

 

Generally, you must acquire a residence status of ‘College Student’ in order to pursue
education at a university in Japan.
You may enroll in Hosei University while holding a residence status of ‘Dependent’ or
‘Long-Term Resident’, but in such cases you cannot make use of the various support systems
for international students, such as scholarships and tuition reduction/waivers.
After we confirm your application, we make and send you the documents.
Please go to the Immigration Bureau with the documents.

① At Hosei University
Please take the following 2 steps.
1st step:Fill out the form and submit to the Global Education Center online.
 Form for 1st step
2nd step:Apply for Certificate of student status document.
Please issue it with an automatic certificate issuing machine. If it is difficult to come to the school, please apply from the online system below.

Form for 2nd step

Please apply them online (the system is for alumni, but you can use this system)
with points of attention as follows:
・A service fee will be charged to current students as well.
・There is no choice for certificates of current students.
So please request 1 copies of “Certificate of Graduation”, and write in comments as follows:
“Certificate of students status (in Japanese) for application for a change of residence status”

② At the Immigration Bureau
1. After you finish the above ① procedures, Hosei University will send necessary documents to you.
Please bring the following documents and apply for extension of your period of stay at the Immigration Bureau.
Application for a Change of Residence Status (for applicant 3 sheets)
• Application for a Change of Residence Status for organization 2 sheets (mailed from Hosei)
• Certificate of student status (Incase you apply for change of residence status before enrollment: Certificate of enrollment)
•Student Card Status (Not required if you apply for change of residence status before enrollment)
Application for permission to engage in activity other than that permitted under the status of residence previously granted
• Residence card
• Passport
• National Health Insurance Certificate
• Document stating balance of your bank account (e.g. a copy of your bankbook)

Please note that it may take a while before issuance of certificates/documents by Hosei University.
Thank you for your understanding.

★Upload the front and back of your new Residence Card after having received new one.
 Please be aware that we may not be able to provide you with information about scholarship, etc if we cannot confirm your valid residence card.
 Residence card application form